Wednesday, 15 November 2023

अश्विनी उपाध्याय

Ashwini Upadhyay 

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From the very childhood when I was given the sacred thread I knew that I belong to the भारद्वाज गोत्र the lineage of a RShi  ऋषि :  bhAradwAja / भारद्वाज .

I spontaneously performed the practice accordingly that was my lot in this life.

In Vedika stream of knowledge, this is said to be as decided by brahmA /  ब्रह्मा  the Creator, who himself manifests with the manifestation of the world. And the world too is the individual only.

लोक / loka is the word that means the world of the individual as well as the individual himself too.

This manifestation and the dissolution takes place repeatedly for all and every individual without beginning or end.

In this program of the cycle of repeated manifestation and dissolution, after so many repeated births and subsequent deaths one gets finally liberated from this cycle and attains the Deliverance. This is again a way of explanation only and not a final, ultimate philosophical, hard and fast, strict conclusion. Because the logic / intellect too follows this rule. Following my destined course of life, I came to know what it is all about! 

Just for no specific reason, I learnt Veda and could understand the secret of the scriptures.

Thereafter I was given the knowledge of the Abrahmic religions, and their significance, relevance with reference to and in contrast with the original Vedika stream of knowledge.

My all search and research concluded when I came to know Sri Ashwini Upadhyay through his videos and his approach to Dharma or the Sanatana Dharma.

I thereafter related all my knowledge in a way so as to find how rShi Jabala ऋषि जाबाल was / is the very origin and source of Abrahmic religions.

On the internet I came across about the information how Gabriel was the Angel who delivered the sacred knowledge to all the three prophets of the Abrahmic religions, namely the Jew, the Christian and the Islam.

I through the insight and the evidence also knew that the word Angel was but a cognate of Sanskrit अंगिरा / अंगिरस्  that finds mention in the famous Vedika text Mundakopanishad  / मुण्डकोपनिषद् .

The words "Anglo-Saxon" is again also a reminder of how the Sanskrit words : अंगिरा शैक्षं might have assumed this in the old English. However there were also  the Greek and Roman influences upon this, which modified this all stream of languages to such an end that the very origin was lost to sight.

In my I've written about the story of Nachiketa / and the Kathopanishad.

This whole chain is with reference to ushanA who finds a reference in the Gita  कवीनामुशना कविः।।

The  गोत्र  / Gotra / descendence of all is from the rShi  ऋषि भृगुः / भार्गव / गौतम, and there we discover how Buddha too belonged to this because Buddha was referred to as " गौतम / gautama".

Therefore we could conclusively infer that सनातन वैदिक धर्म / Sanatan Dharma is the only Dharma that was prevalent all over the globe ever so timelessly.

Again about Ashwini Upadhyay

अश्विनी उपाध्याय 

If you can watch this Hindi video you can at once see what I want to point at. 

I've elsewhere stated that the word God / Gott is but the cognate of this Sanskrit word  गोत्र.  The  देवता  has quite different a meaning, not sane as the Gotra. Hence and therefore there are / were so many Gotra or the lineage of the sages / ऋषि. 

Once we discover the roots of humanity and the human, and find out our Gotra all differences and disputes will come to end. Indian or any other, all people can discover for themselves this truth. 

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Tuesday, 17 October 2023

या देवी सर्वभूतेषु

The Divine.

इस नवरात्रि 

This navarAtri

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एक मित्र ने  मुझे नवरात्रि पर्व की शुभकामनाएँ  देते हुए दुर्गासप्तशती से संबंधित ब्लॉगपोस्ट लिखने का अनुरोध किया। 

Extending Greetings of the navarAtri Festival, A friend inspired / suggested me to write down a post about this.

बचपन में कभी दुर्गासप्तशती ग्रन्थ को पढ़ा था। ऐसे ही जैसे बच्चे किसी पुस्तक को पहली बार पढ़ते हैं। स्पष्ट है कि बचपन में न तो बुद्धि पूरी तरह विकसित हुई होती है और पूरी तरह से परिपक्व। समय बीतने के साथ ही यह विकसित और परिपक्व होती है। इस तरह से मैंने इस पुस्तक का केवल कथा अंश ही पढ़ा था। यह मेरे लिए एक रहस्य-कथा ही तो थी और इस बारे में मेरा कोई दृष्टिकोण, आस्था या अविश्वास आदि तब पैदा तक नहीं हुए थे। इसलिए यह कथा सत्य थी या कल्पना आदि इसे समझ पाने का प्रश्न ही नहीं था। उस समय मुझे संस्कृत का थोड़ा सा, इतना ही ज्ञान था जितना कि कुछ स्तोत्रों आदि का नियमित पाठ करने से किसी को हो सकता है। पाठ और पठन रुचि के कारण भी हो सकता है जिसमें आस्था, विश्वास, अविश्वास, कर्तव्य या संदेह के लिए कोई स्थान नहीं होता। उम्र बढ़ने के साथ साथ रुचि भी बच्चों की तरह स्वाभाविक नहीं रह जाती है और प्रायः किसी बाह्य प्रभाव के कारण आवश्यकता या दबाव में पैदा हो जाया करती है। आवश्यकता और दबाव इच्छा भय और लालसा से उत्पन्न होते हैं, जबकि इस सब के मूल में संवेदनशीलता ही मौलिक तत्व होता है। जीवन और संवेदनशीलता एक ही वास्तविकता के पर्याय हैं, एक दूसरे से अभिन्न, एक की अनुपस्थिति में दूसरा भी नहीं हो सकता। अंग्रेजी में संबंधित शब्दावली क्रमशः sentience, sensation, sensitivity, sensibility, sense हो सकती है जो पुनः संस्कार के ही भिन्न भिन्न प्रकार होते हैं। संस्कार शिक्षा, दीक्षा और आवश्यकता अनुभव होने के कारण किए जानेवाले अनुसंधान से प्राप्त होनेवाले आविष्कार का परिणाम हो सकते हैं।

Sentience - चेतनता, किसी भी विषय का वह सहज संवेदन जो किसी चेतन सत्ता में ही संभव है, इस चेतन को ही 'पुरुष' कहा जाता है, इसकी तुलना में विषयमात्र को 'प्रकृति' की संज्ञा दी जाती है। इसलिए जो सर्वत्र है, वह प्रकृति और पुरुष ही है। चेतनता ही इस प्रकार इन दो आभासी रूपों में सदैव ही व्यक्त हुआ करती है।

Sensation - इन्द्रियगम्यता, कुछ विषय तो इन्द्रियगम्य होते हैं जबकि अनेक इन्द्रियों की बोधक्षमता से बाहर भी होते हैं। इन्द्रियगम्यता पाँच ज्ञानेन्द्रियों का कार्य होती है, जो क्रमशः गंध, तेज, स्पर्श, रस और श्रवण के माध्यम से संभव होती है। इन्द्रियगम्यता के इन पाँच प्रकारों को ही तन्मात्रा कहा जाता है जिनके विषय क्रमशः पृथ्वी तत्व, अग्नि तत्व, वायु तत्व, जल तत्व और आकाश तत्व हैं। 

Sensitivity - ग्रहणशीलता - जजिस तरह कानों से सुना जाना ही संभव होता है, किन्तु शेष चार प्रकार की इन्द्रियगम्यता नहीं हो सकती है। इसी प्रकार से आँखों से केवल देखने का कार्य हो सकता है। और त्वचा से केवल स्पर्श का कार्य ही, जिह्वा से केवल रस या स्वाद के ज्ञान का कार्य होता है,  और अंत में नासिका से गंध का ज्ञान हो सकता है, शेष कार्य नहीं हो सकते। 

Sensibility - मनोगम्यता - किसी इन्द्रियानुभव या  इन्द्रियगम्य ज्ञान को प्रभाव या वृत्ति के रूप में स्मृति में संचित रखने का कार्य मन का है, इसलिए मनोगम्यता स्मृति का कार्य है। 

Sense - आशय या भाव - स्मृति अनुभव के रूप में किसी विशेष भावना से रहित अर्थात् भावना-निरपेक्ष या केवल प्रभाव अर्थात् भावना के रूप में भी हो सकती है। अनुभव इन्द्रियगम्य वास्तविकता होता है जबकि भावना काल्पनिक यथार्थ। प्रायः दोनों अत्यन्त घनिष्ठतापूर्वक इस तरह परस्पर मिल जाते हैं कि उनमें भेद कर पाना कठिन हो जाता है। उनमें भेद करने का कार्य भी बुद्धि कपर ही अवलंबित होता है और बुद्धि प्रायः अनिश्चय से ग्रस्त होती है। अनिश्चय का कारण है वास्तविकता और सत्य से अनभिज्ञता होना। विज्ञान अनुसंधान के माध्यम से सत्य के स्वरूप का निश्चय करने का प्रयास करता है। इसलिए विज्ञान से केवल भौतिक सत्यों को ही सुनिश्चित किया जा सकता है।

चेतनता / Sentience  वह दिव्य / Divine  तत्व है जो सर्वत्र व्याप्त है और जिसमें सब कुछ है। इसी तत्व को दुर्गासप्तशती में देवी की संज्ञा प्रदान की गई है।

हमारी आज की सभ्यता और संस्कृति में हमें जो शिक्षा, दीक्षा प्रदान की जाती है उससे हमारी बुद्धि विकसित और परिपक्व भी हो जाती है किन्तु हमें स्वाभाविक रूप से विद्यमान संवेदनशीलता शायद ही ठीक से विकसित और परिपक्व हो पाती है। और इतना ही नहीं उसका आविष्कार करने के लिए भी हमें न तो कोई प्रेरित करता है और न ही हमारा अपना ध्यान इस ओर जा पाता है। अवधान / ध्यान -attention का वह मौलिक तत्व जो हमारे हृदय में नित्य स्फुरित रहता है, उसकी ज्योति भी संसार की बाह्य चमक दमक से अभिभूत होकर दृष्टि से ओझल हो जाती है। जबकि यह ज्योति ही तो सर्वत्र ही विद्यमान देवी Divine है!

इसी दिव्य तत्व देवी की अभिव्यक्तियों को नौ रूपों में इंगित करते हुए दुर्गासप्तशती नामक ग्रन्थ का कथानक  निर्मित किया गया है। मूढता, तमोगुण अर्थात् प्रमाद या In-attention और अज्ञान अर्थात्  Ignorance से आच्छादित मन ही महिषासुर है, चेतना और चेतनता ही दिव्यता Divine / देवी जो संपूर्ण जगत् की माता, जगज्जननी, जगत को धारण करनेवाली और उसे संचालित करनेवाली शक्ति दुर्गा है जो कि जगत् की एकमात्र गति और गतिशीलता है।

दुर्गे दुर्गतिनाशिनी दुर्गा! 

अब जब किसी की प्रेरणा से इस नवरात्रि पर यह पोस्ट प्रस्तुत है।

माता देवी संसार का सदैव कल्याण करे, यही प्रार्थना है।

जय माँ!! 

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Tuesday, 19 September 2023

Monday, 18 September 2023

पातञ्जल योग : भूमिका

Few Introductory Verses  

to

Patanjala Yoga

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पातञ्जल योग : एक भूमिका

इन संस्कृत पद्यों की रचना मैंने केवल अपने ही अध्ययन और अनुसन्धान के ध्येय से की है, और उनमें से कुछ मेरे अपने यू ट्यूब चैनल पर प्रस्तुत करने का विचार है।

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I have composed these verses for my own study only and may share few on my YouTube channel.

Wish to edit them if I feel something is lacking.

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Friday, 8 September 2023

बुद्धावतार

धर्म और परम्परा 

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Dharma and Religion.

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Dharma is the very first purpose / principle of all life and living beings. Next to Dharma, There are Artha, KAma and MokSha.

These four together are the way of life, and everyone has to follow this way fou-fold way of life. The same has been pointed out in the  following :

अहिंसा परमो धर्मः धर्म हिंसा तथैव च।।

धर्म सर्वदा वर्तते आपद्धर्म कदाचन।।

Accordingly, Dharma is Prakriti / nature, or the very essential tendency inherent in all. This is again of the four kinds :

आहार, निद्रा, भय, मैथुन। 

Or, the breath, hunger and thirst, sleep, fear and progeny.

For example, a carnivorous animal tries to prey for the food, while a herbivorous one never. A lion or a tiger can't feed in grass, but a cow or a goat will feed grass or such other vegetables kinds of food. In case, their natural food is not available, a cat or a dog may try and relish something like milk.

A cow is an example of a vegetarian animal,  its nature or natural Dharma is non-violence or अहिंसा, but in case, there is danger or fear to life, to defend itself becomes aggressive and violent. 

The chemical element Phosphorus is a word derivation from the Sanskrit verb-root :

√स्फुर् - स्फुरति -प्रस्फुरस् - phosphorus.

स्फुर्  is synonymous with resplendent,  self-shining. 

The word "spirit" is cognate of "स्फुरति" .

Dharma is the natural tendency that arises from within. Therefore the Dharma is verily what is the "Spiritual".

Mind of the human is verbal memory, while that of an animal is a memory of the sensory perceptions only. May be the photographic or of the audio-visual kind.

The transition of consciousness :

The ten avatar in the Sanatana Dharma is symbolic of the transition of consciousness in the life of species, what Charles Darwin might have tried to study.

The mankind is such a stage of evolution in this transition of consciousness. The man or the mankind is the only living being that has designed and devised language to speak and convey the assumed and intended meaning of a "spoken word" . And subsequently has developed the same to a great extent.

Gita 4/1 points out :

इमं विवस्वते योगं प्रोक्तवानहमव्ययम्।।

विवस्वान् मनवे प्राह मनुरिक्ष्वाकवेऽब्रवीत्।।१।।

(अध्याय ४, Chapter 4,verse 1)

In the stage of evolution the same knowledge of Yoga came to man from विवस्वान्  The Sun, for the Sun Himself received this knowledge from the

Ultimate Supreme Principle the "Self " / Atman / आत्मा / आत्मन्,

This is evident that the "Self"  / "self" or the consciousness alone is the

The Ever- present, Ever-known  Reality ,

Always available to all and everyone without exception. Rationally, logically also, no one can ever deny or refute this spontaneous Realization, that comes to one from within. Therefore this Dharma or The Spirituality is what prevails always at least in all the living beings or the living organisms.

Owing to this inherent spontaneous Dharma that is verily the Spirituality only, evolution of all life assumes the manifest form.

Everyone indeed without exception knows this truth that is otherwise called the 

"The I-am sense". 

But it is only for the humans who are also  aware of this truth. 

अजोऽपि सन्नव्यात्मा भूतानामीश्वरोऽपि सन्।।

प्रकृतिं स्वामधिष्ठाय संभवाम्यात्ममायया।।६।।

(अध्याय ४,  Chapter 4, verse 6)

Who is "विवस्वान्" the literal meaning is :

One who is present immanent in all beings.

But "life" as such is because of the Sun only, therefore the Sun is synonymous of life and of "vivaswan" also.

After the life was manifest, consciousness was manifest and evolved in and through different innumerable forms.

That is that Supreme Truth I-am is ever so known to one and all without exception or doubt.

The I-am is verily the cognate of the Sanskrit word  अहम्  -- meaning the self or the Self.

After the evolution of species took place the consciousness too evolved in the following in this sequence :

कूर्म / कच्छप - मत्स्य - वराह - नृसिंह - वामन - परशुराम - राम - कृष्ण-बलराम - बुद्ध - कल्कि

कूर्म / कच्छ / कच्छप  us the shell - the transition from शिला shell - cell to first life-form.

मत्स्य / the cell into the fish,

वराह / the boar 🐗 

नृसिंह / half man half lion,

वामन / वा मन / बौना / the dwarf / pygmy,

परशुराम / भार्गव / गौतम / कौशिक / उलूक / ओलूक्य --

all these are the tribals, those manlike living in forests, woods and jungles, wielding a परशु / sword / scythe.  

राम / Rama wielding an arrow and bow.

He was accompanied by वानर  / वन  वानर, vAnara  those who lived in forests, woods and jungles.

The two, namely Parashurama and Rama as above had this weapon, but Rama was the one living in a city, an अर्वण् / urban, 

ऋग्वेद describes this how the mankind began to establish a colony / city and the kingdoms evolved.

I have written about this in one of my posts where Rigveda describes the origin of  अर्वण्  from the ocean or from the sands.

After Rama, the evolution of the collective consciousness manifested in the  avatar  or the form of Krishna-Balarama 

This is symbolic of when mankind began to learn and discover use if the weapons.

Afterwards we see The Buddha The limit of and beyond the बुद्धि / Intellect .

बोध   / The Intelligence.

The present age is of the

कल्कि-अवतार / Kalki avatara.

Kalki 

symbolizes संकलनं / कलनं / कला  / calculation.

This is the "The Conclusion"

The end of the evolution in consciousness.

May be, the beginning of End.

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Wednesday, 6 September 2023

We, The People of India

That is Bharat,

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The above beginning of the Preamble in the 

Constitution of India That is Bharat

Is clear in itself that the two names of our country hold the same status and could be used interchangeably without any doubt what-so-ever.

Still the name "India" reminds us :

The British India,

While,

Bharata  / Bharat

connects us to our ancient history and the identity since times immemorial.

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Tuesday, 22 August 2023

स्मृतियों के झरोखे से...

ज्योतिष् :

भौतिक, वैदिक, पौराणिक और आध्यात्मिक दृष्टि

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केवल स्मृति के आधार पर जैसा प्रतीत होता है, बुध ग्रह, सूर्य के सबसे निकट रहता हुआ उसकी परिक्रमा करता है। दूसरी दृष्टि से, बुध चन्द्रमा और बृहस्पति की पत्नी तारा की संतान है।  बुध, बुद्धि का अधिष्ठाता देवता है, चन्द्रमा पृथ्वी की परिक्रमा करता है और बृहस्पति की पत्नी तारा बृहस्पति का वह चन्द्रमा  है जो कि बृहस्पति की परिक्रमा करता है। इन दोनों चन्द्रमाओं के टकराने से जो आकाशीय पिण्ड उत्पन्न हुआ संभवतः वही सूर्य का यह सबसे समीप स्थित ग्रह, बुध है।

आध्यात्मिक दृष्टि से देखें तो सूर्य आत्मा का ही प्रकट रूप और पर्याय है। चन्द्रमा मन का ही प्रकट रूप और पर्याय है।

पुरुष-सूक्त के अनुसार  भी :

चन्द्रमा मनसो जातः।। 

यहाँ 'मनसो' अर्थात् मनसः 'मनस्' प्रातिपदिक की पञ्चमी और षष्ठी विभक्ति का एकवचन है । दो भिन्न प्रकारों से दो भिन्न अर्थ हुए : चन्द्रमा मन से उत्पन्न हुआ, और चन्द्रमा मन की उत्पत्ति है। इसका गूढ अर्थ यह है कि मन जो कि बुद्धि, चित्त, अहंकार का पर्याय है और तात्त्विक दृष्टि से चेतना अर्थात् जल / आप भी है जल से अर्थात् चन्द्रमा से उत्पन्न हुआ है। चेतना जल की ही तरह निराकार व्यापक तत्त्व है इसलिए उस पर किसी व्यक्ति का स्वामित्व नहीं हो सकता। दूसरी ओर बुद्धि का जन्म 'बोध' से अर्थात् चेतना से ही होता है। बुद्धि, ज्ञानेन्द्रियों का स्वभाव है। बुद्धि का अधिष्ठाता देवता गणेश है। गणेश का जन्म पहले तो जगज्जननी पार्वती के द्वारा मिट्टी की बालक की प्रतिमा के रूप में किया गया और फिर परमात्मा परमात्म शिव ने उस बालक के मस्तक को धड़ से काटकर अलग कर दिया। मस्तक के न रहने से बालक की मृत्यु हुई या नहीं यह नहीं कहा जा सकता क्योंकि बालक का निर्माण पृथ्वी तत्व और प्राण तत्व के संयोग से हुआ था।  अर्थात् वह इन्द्रायित / android , animated tool था, जिसमें अपना मन, अहंकार, चित्त, बुद्धि या चेतना विद्यमान नहीं थी। शिव ने तब गजान्तक रूप में एक हथिनी के उस शिशु का सिर काटकर उसे उस बालक के शिरविहीन धड़ पर स्थापित कर दिया। रोचक तथ्य यह भी है कि हथिनी और उसके शिशु के मुख तब परस्पर विपरीत दिशाओं की ओर थे।  विशालकाय होने से पशुओं में हाथी का वही स्थान है, जो ग्रहों में बृहस्पति का है। इस प्रकार कथा की व्याख्या और विवेचना अनेक परिप्रेक्ष्यो, सन्दर्भों और प्रसंगों में की जा सकती है। एक ओर इसे ग्रह-ज्योतिष् अर्थात् स्थूल ज्योतिष, तो दूसरी ओर इसे देवताओं अर्थात् आधिदैविक स्तर पर होनेवाली घटना की तरह भी देखा जा सकता है।

संकष्टी और विनायक चतुर्थी के संदर्भ में एक पौराणिक कथा के रूप में देखें तो चतुर्थी का अर्थ है चौथी या तुरीया। चन्द्र का गुरु की पत्नी से संपर्क उसके लिए अत्यन्त कष्ट (संकटपूर्ण या कष्टप्रद सिद्ध हुआ और फिर उस कष्ट से मुक्ति होने के अनन्तर दूसरे पक्ष में बुद्धि को विनायक की उपाधि प्राप्त हुई।

चन्द्रयान-1, -2, -3 इसी कथा का  Demonstration / दृष्ट उदाहरण हो सकता है। चेतन (मन) तक तो चन्द्रयान सरलता से गतिशील रहा किन्तु अवचेतन (मन) में प्रवेश करना उसके लिए एक कठिन कार्य सिद्ध हो रहा है।

चंद्रयान मनुष्य की स्थूल आधिभौतिक, सूक्ष्म आधिदैविक और कारण आध्यात्मिक गहराइयों को जानने की उत्कंठा की एक प्रतीक कथा भी है।

भारत के चन्द्रयान अभियान की सफलता के लिए प्रार्थना और  शुभकामनाएँ !

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Saturday, 5 August 2023

आनन्द ही सर्वोपरि है।

The Bliss .

The Bliss is The Supreme.

There is no such thing like :

"The Supreme Bliss".

The Supreme is The Sovereign.

The Preamble of The Constitution of India proclaims :

"We, The People of India, A Sovereign Democratic Republic State / Country..."

And after so many years, the words :

"Secular and Socialist"

were inserted in this Preamble, because this helps some politically motivated vested interests to deny, denounce and reject the Dharma as is enshrined in the Scriptures of The Sanatana Dharma. Then, at first, deliberately, the word : "धर्म / Dharma" was translated into and was replaced by the word "Religion", which was quite unacceptable because it distorted and deformed, the right and the exact sense and the appropriate meaning of the word, as was in the scriptures and was maintained. When the erstwhile P.M. of India asked to an old retired judge of the Supreme Court of India to suggest a Hindi equivalent for the word "Secular", He opined the word : "पंथ-निरपेक्ष".

But the then P.M. insisted that it should be the word  "धर्म-निरपेक्ष".

The judge didn't agree and because of the P.M.'s order the suggestion given by the judge was rejected. Therefore we now have this word "धर्म-निरपेक्ष" with us.

I don't claim how far the information given above is correct or incorrect, but would say, have gathered it through the Net.

The "Bliss" may be the right word, could stand for the Sanskrit word : "आनन्द". -- Joy, Happiness, Pleasure, are the synonyms, but the word "Bliss" implies kind of lasting peace, which may not be there in those all other words.

All and every individual being, not only the human, but other living beings also seek joy, happiness, pleasure. All hate the sorrow, the misery, and the pain. It is because the Bliss is the core-truth and the essential to the spirit आत्मन्  / Self of all. When this "Bliss" seems to have lost, one tries to acquire the same again.

Defining and trying to understand what "Bliss" may mean and to attain, acquire the same, are altogether different facts.

A word "Secular" was referred to in the above lines. And the another word was "Socialist".

"Secular" means mundane, physical or worldly. "Religion" too means the same. But the "Religious" may or may not be the same as the "Spiritual"

Joy, Happiness, pleasure all these are kind of the "worldly", "mundane" things or experiences, and all / any "religious" practice is again the same, While the "Spiritual" and the "Spirituality" is not related in any way to any of these many practices or experience.

In this way, the word "Secular" holds well to denote what could be the spirit behind it as is used in the Preamble.

In simple words, the acceptance of all religions as the equal and individual freedom to follow any of them. This means they may have different views and beliefs, still in the society there is  harmony.

Similarly the word "socialist" could be interpreted in two ways : In The way, where the whole society is subject to concern, or the structure of the whole society, how it should be so that there is harmony between different classes of the society.

Curiously, "The Secular and Socialist" Society is the very foundation of the ancient Vedika Sanatan Dharma, where these two principles hold true and are  concerned.

The four fold division of the society has been based on the natural criteria of the life-pattern of all the living beings.

This is, the "Ashram-Dharma", and all the living beings have to go through it during its entire life-span. Accordingly, 

All creatures practically has to live the life of "Brahmacharya", "Grihastha", "Vanaprastha" and "Sannyasa", and no one can escape from this way of life.

Therefore there 4 are called "Ashrama". Again, the four-fold division of all the individuals is based upon the personal attributes, tendencies, inclinations and the actions they would be promoted to perform in life.

The Vedika Sanatana Dharma therefore doesn't talk about the cast, creed, race or even the gender of the individual. Such differences have been imposed on the society because of the tradition and the custom only.

Summarily both the two words, namely the "Secular" and the "Socialist" could be treated in either way and the matter could rest at that.

Either we let the words inserted in the Preamble or remove them from there, we can accept it in both ways.

And accordingly, "Secular and Socialist" perfectly well translates to :

"Sanatana Dharma".

Therefore "Bliss" is the same as "आनन्द", that is never the same as the worldly joy, happiness or pleasure, but entirely different from them, as it really means : the Peace Ultimate and Ever-lasting.

And at all levels, for all. The same has been expressed in the following words :

सर्वे भवन्तु सुखिनः सर्वे सन्तु निरायमयाः।।

सर्वे भद्राणि पश्यन्तु मा कश्चिद्दुःखमाप्नुयात्।।

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Friday, 28 July 2023

किसी दूसरे ब्लॉग से

A I App  /  आई  ऐप 

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मेरे "हिन्दी का ब्लॉग" में 'नोट्स' इस लेबल से एक क्रम लिख रहा हूँ। उसी ब्लॉग में 'ए आई ऐप' / 'A I App' लेबल से भी कुछ लिख रहा हूँ। अकसर यह दुविधा होती है कि जिस विषय में लिखा जा रहा है उसे इस स्वाध्याय ब्लॉग में लिखना चाहिए या '"हिन्दी का ब्लॉग" में। इस दुविधा का कोई हल भी नहीं है। वैसे सभी कुछ लिखने का एकमात्र कारण केवल यह है कि कुछ लिखने और उसे एडिट करने के लिए इससे अच्छा दूसरा प्लेटफार्म मुझे उपलब्ध नहीं है। मैं यह मानकर चलता हूँ कि एक बार ही कोई पोस्ट लिख लेना भी काफी है। कौन और कितने लोग पढ़ते हैं, इस पर मेरा ध्यान नहीं होता। मैं इसलिए भी निश्चिन्त रहता हूँ। हाँ, कभी कभी पुराने पोस्ट्स देखकर एक अलग ही अनुभूति होती है। और यह भी लगता है कि इतने वर्षों बाद भी मेरे चिन्तन और अभिव्यक्ति में जो लिखता हूँ उसकी प्रेरणा अपने भीतर से ही आती है। यह थोड़ा विचित्र भी लग सकता है कि यह प्रेरणा किसी आदर्श या विशेष सिद्धान्त पर निर्भर बौद्धिकता की उपज नहीं होती। 

"Ideals are brutal things"

क्योंकि आदर्श और सिद्धान्त बुद्धि के अनुसार बदलते रहते हैं। "जो है" उसे किसी आदर्श या सिद्धान्त तक न तो सीमित किया जा सकता है और न शब्दों में व्यक्त ही किया जा सकता है। इसलिए सभी निष्कर्ष आधे-अधूरे और अपर्याप्त होते हैं।

फिर यह प्रेरणा मुझमें कहाँ से आती है?

इसका सीधा स्पष्ट उत्तर होगा सनातन अर्थात् वैदिक धर्म के प्रामाणिक ग्रन्थों के अध्ययन से :

तपःस्वाध्यायेश्वरप्रणिधानानि क्रियायोगः।।

यह अध्ययन इस तरह से महर्षि पतञ्जलि द्वारा निर्दिष्ट  क्रियायोग ही है।

इन धर्मग्रन्थों में से सर्वाधिक प्रमुख श्रीमद्भगवद्गीता है,

जिसकी फलश्रुति में कहा गया है :

अध्याय १८

सञ्जय उवाच :

इत्यहं वासुदेवस्य पार्थस्य च महात्मनः।।

संवादमिमश्रौषमद्भुतं रोमहर्षणम्।।७४।।

व्यासप्रसाच्छ्रुतवानेतद्गुह्यमहं परम्।।

योगं योगेश्वरात्कृष्णात्साक्षात्कथयतः स्वयम्।।७५।।

राजन् संस्मृत्य संस्मृत्य संवादमिममद्भुतम्।।

केशवार्जुनयोः पुण्यं हृष्यामि च मुहुर्मुहुः।।७६।।

तच्च संस्मृत्य संस्मृत्य रूपमत्यद्भुतं हरेः।।

विस्मयो मे महान् राजन् हृष्यामि च पुनः पुनः।।७७।।

यत्र योगेश्वरः कृष्ण यत्र पार्थो धनुर्धरः।।

तत्र श्रीर्विजयो भूतिर्ध्रुवानीतीर्मतिर्मम।।७८।।

सिद्धान्त बौद्धिक निष्कर्ष ही तो होते हैं जो कि नीति या अनीति से प्रेरित होते हैं। नीति (या अनीति) ही नियति अर्थात् अचल और अटल भावी, भवितव्य। नीति ही धर्म और अनीति ही अधर्म है। धर्म-अधर्म के बीच का भेद तो विवेक से ही जाना जाता है, शुष्क बौद्धिक तर्क से नहीं। यह विवेक ही वह प्रेरणा है जो मेरे लिए लिखने के लिए  प्रेरणा सिद्ध होती है। और यह भी सच है कि इस लिखने का भी अपना ही आनन्द है।

इस बहाने से अध्ययन, अन्वेषण, अनुशीलन, अनुसंधान और आत्म-सन्तोष भी मिलता ही है।

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Friday, 30 June 2023

Dharma Universal

The Five Universal Principles 

Of Dharma 

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महर्षि पतञ्जलि का योगदर्शन

पाँच सार्वभौम महाव्रत

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The Lifestyle Of A Yogi. 


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Tuesday, 27 June 2023

डायरी या ब्लॉग?

डायरी या ब्लॉग?

क्षण या अवधि, पहचान या स्मृति? 

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अचानक अपने ब्लॉग अतीत पर दृष्टि जाती है, तो खयाल आया इससे बहुत पहले मैं डायरी लिखा करता था। डायरी में लिखा कुछ सुधारना संभव नहीं होता, जबकि ब्लॉग में लिखे पोस्ट को डिलीट किया जा सकता है। डायरी में भी मैं ऐसा कुछ लिखता ही नहीं था जिसे बाद में सुधारना पड़ता। तमाम डायरियाँ अब कहाँ हैं, न तो ठीक से कुछ पता न याद है। 

अतीत स्मृति की पहचान है और स्मृति अतीत की। और दोनों ही अन्योन्याश्रित वृत्ति हैं, इसलिए न तो डायरी का और न ही ब्लॉग में लिखे गए पोस्ट का कोई महत्व है। तात्कालिक दृष्टि से उपयोग हो सकता है। उपयोग भी सिर्फ यही कि समय काटने का यह एक साधन है। समय क्या है? समय वृत्ति है और क्षण या अवधि होता है। दोनों ही पानी पर उठी लहर की तरह शीघ्र ही विलीन हो जाते हैं। तब इससे फर्क नहीं पड़ता कि कौन सी अवधि कितनी छोटी या बड़ी थी।

एक पुराना पोस्ट देखते हुए ऐसा ही लग रहा था। 

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Monday, 26 June 2023

The Self Enquiry

And the Self Realization Through it. 

Self-care.

My WordPress Blog. 

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विश्वास और प्रतीक

धारणाविचार और विश्वास 

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जड insentient और चेतन sentient, दोनों समष्टि प्रकृति के प्रकार हैं।

अस्तित्व Existence और चेतना consciousness / sentience एक दूसरे से अभिन्न हैं, इसे सिद्ध करने के लिए भी किसी विशेष तर्क की आवश्यकता नहीं है, क्योंकि अस्तित्व Existence तो एक स्वयंसिद्ध और स्वप्रमाणित तथ्य है, जिसका बोध निरपवादतः हर चेतन प्राणी को अनायास ही होता है। यह चेतन / sentient कौन / क्या है? वह, जिसमें कि किसी न किसी प्रकार का भान / awareness विद्यमान होता है। उसी बोध / awareness के आधार पर वह स्वयं से भिन्न किसी भी वस्तु को जड और चेतन की तरह वर्गीकृत करता है। यह वर्गीकरण विचार thought पर ही अवलंबित होता है जबकि विचार स्वयं भी चेतन sentience की तुलना में जड insentient ही होता है। विचार एक दृष्टि से तो प्रवाह है, और दूसरी दृष्टि से अनुमान। किसी चेतन में ही यह बोध हो सकता है कि विचार प्रवाह के ही साथ साथ अनुमान भी है। फिर विचार भी, केवल एक ही शब्द या कुछ शब्दों का समूह भी होता है। यह विवेचना भी केवल मनुष्य के सन्दर्भ में ही की जा रही है। क्योंकि मनुष्य के पास उसकी भाषा होती है, जिसमें शब्दों का कोई अर्थ तय होता है। संज्ञा की परिभाषा के अनुसार यह शब्द किसी वस्तु, व्यक्ति या स्थान आदि का नाम होता है, जो कि पुनः वस्तुवाचक अर्थात् (इन्द्रियगम्य) / sensory या भाववाचक / abstract हो सकता है। इसीलिए दो या  अधिक मनुष्यों के बीच भाषा अर्थ के संप्रेषण का माध्यम है। स्पष्ट है कि इस प्रकार से किसी अभीप्सित अर्थ का ऐसे संप्रेषण को ही उनके बीच होनेवाला संवाद कहा जाता है। तात्पर्य यह है कि ऐसा संवाद, किन्हीं जड वस्तुओं के बीच नहीं, किन्हीं दो या दो से अधिक मनुष्यों या चेतनाओं के बीच ही संभव होता है।

अपनी अपनी भाषा -चेतना (ethnicity) के आधार पर विभिन्न समूह अपने विशिष्ट विचार पर आधारित अपनी अपनी पृथक् पृथक् विभिन्न मान्यताएँ और विश्वास निर्मित कर लेते हैं, जिन्हें परंपरा / tradition  कहा जाता है। ऐसे किसी ईश्वर के होने या न होने, या एक अथवा अनेक होने का विचार भी मूलतः एक विचार ही तो होता है, कोई इन्द्रियगम्य या वस्तुपरक तथ्य (a fact experienced through senses, or a sensory perception, indirectly inferred objective truth) नहीं होता।

भाषा के संबंध में तैत्तिरीय उपनिषद् की शीक्षा वल्ली में वर्णाः मात्राः के उल्लेख से शिक्षा के आधार को वर्ण एवं मात्रा के रूप में व्यक्त किया गया है। वर्ण का अर्थ स्वर / स्वन / sound है, जबकि मात्रा / quantity का अर्थ है विस्तार / span जो पुनः व्यापकता के रूप में स्थान / Space और काल / समय / Time दोनों का ही द्योतक है। यह उल्लेख इसलिए भी रोचक (interesting) है, क्योंकि उपनिषद् के इस मंत्र से द्रव्य / matter, स्थान / Space और काल / समय / Time तीनों के पारस्परिक परिवर्तन (mutual transformation) को समझा जा सकता है। जैसे स्थान, किसी नियत स्थल / exact location पर केंद्र और सर्वत्र every-where इन दो रूपों में ग्राह्य हो सकता है, वैसे ही काल / समय को भी एक बिन्दु की तरह एक क्षण-विशेष / moment की तरह या समय-अन्तराल (time-interval) की तरह से भी ग्रहण किया जा सकता है। उक्त मंत्र में अस्तित्व / भौतिक जगत (Physical objective world के तीन आयामों लंबाई L / मात्रा M / काल T को परस्पर कैसे रूपान्तरित किया जा सकता है, यह निष्कर्ष प्राप्त होता है। भौतिक विज्ञान की यही मर्यादा / limitation है। भौतिक विज्ञान विचार आधारित आकलन है जिसका उल्लेख पातञ्जल योगसूत्र के समाधिपाद में :

प्रमाणविपर्ययविकल्पनिद्रास्मृतयः।।६।।

प्रत्यक्षानुमानागमाः प्रमाणानि।।७।।

विपर्ययो मिथ्याज्ञानमतद्रूपप्रतिष्ठम्।।८।।

शब्दज्ञानानुपाती वस्तुशून्यो विकल्पः।।९।।

अभाव-प्रत्यययालम्बना वृत्तिः निद्रा।।१०।।

उपरोक्त सूत्रों के माध्यम से किया गया है।

विश्वास मूलतः कोई विचार ही होता है। जब तक चेतना में विचार और विचारकर्ता का (वैचारिक और आभासी) विभाजन है, तब तक भिन्न भिन्न समुदाय अपने अपने विश्वासों का आग्रह करते रहेंगे। इसलिए विचार से ऊपर उठने पर ही "जो नित्य सनातन और सदा, सर्वथा और सर्वत्र" है उसका परिचय हो पाना संभव है।

शाब्दिक विचार किसी भी रूप में हो, उसे व्यावहारिक स्तर पर ठोस आधार देने के लिए कोई प्रतीक चुन लिए जाते हैं और कोई वैचारिक अवधारणा की बुनियाद पर उन्हें स्थापित कर दिया जाता है। तब वह विचार मानों अमर हो उठता है। तब बुद्धि विचार से विचार में घूमती रहती है और यह भ्रम हो जाता है कि यह सब सनातन काल से चला आ रहा सत्य है। 

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Wednesday, 21 June 2023

The forgotten Links to इल आख्यानः / ila ākhyānaḥ

वाल्मीकि रामायण उत्तरकाण्ड सर्ग ८७
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According to 'Valmiki Ramayana', Venus (Virgin) was daughter of Bhrugu Rishi,

https://swaadhyaaya.blogspot.in/2016/11/ila-akhyanah.html/ ...
The moon was son of Budha (Mercury) and Ila (ilā), ilā was feminine form of King ila (इल् / male form) ... This Bhrugu Rishi is शुक्र > śukra > शुक्र > priya (Fri in 'Friday') meaning Romantic Love. And at the same Time The Teacher of  दैत्य / daitya, demons, where-as Jupiter (Brihaspati) is the Teacher of (देवता) / The Divine Conscious entities. This whole story is so beautifully narrated in वाल्मीकि रामायण / Valmiki-Ramayana.....
This 'ila' came to be known as देव इल / 'deva-ila', मनु इल, manu-ila, अव मनु इल / ava-manu-ila, asmila and अब्रह्मन् / a-brahman ... There is much more to it. So we have Emmanuel / Aman-ul, (अहं) अस्मि इल / Ismail, अब्राह्म / अब्राह्म /  Abraham / Ibrahim, ..!
From (अहं) अस्मि इल  / was the son of  ब्रह्मन / Brahman .
Homer wrote about इल / Il alias Ilyasa / Iliad on the basis of the story of Il, but somehow altogether entirely drifted away from the context and that is why he created another classic in Greek.
Still the story of नचिकेता / Nachiketa described in the मुण्डकोपनिषद् / MundakopniShad bearse vidence and relevance with the theme, how 
उशन् ह वाजश्रवा 
gave away / sacrificed his son to यम / Yama The Lord of Death.
The rest of this story as an analogy could be found subsequently narrated in the different religious texts, need not be mentioned here.

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Wednesday, 14 June 2023

Time Travels

P O E T R Y

©

A Voyage In Time.

Time Is Past, Present And Future,

Mind Is Past, Present And Future.

Though The Past Is But The Memory,

And The Future Is But Imagination,

The Two Are Different Altogether.

Yet There Is Also, Now -The Present,

Ever So New, In Time, A Movement.

Mode Of The Mind Is, 

Neither The Memory,

Nor The Imagination,

The Two Reach Nor Touch The Present, 

While The Two Keep On Reverberating,

Ceaselessly In This Moment Present.

The Moment Present Is Though Still,

Is The Only Support For The Two.

Neither The Past, Nor The Future,

Could Ever Assume Existence,

Of This Moment's  Now's Absence. 

While The Present Reigns Supreme,

Over The Past And The Future.

The Two, Overlapping The Present,

Keep The Mind Occupied, Indulging,

In The Memory And The Imagination.

The Truth Lives On,

In Oblivion.

The Reality,  That Is The Very Moment.

A Fictitious Life, The Individual,

Who Becomes Thus This I,

Our Existence, So Superficial.

In Relation To This Very I And Me,  

A Life Personal Is Thought To Be!

This Is The Conflict The Ignorance,

 This Is The Sum Of All Non-Sense.

The Mother of All The Conflict,

The Hope And The Despair,

The Fear And The Desire,

The Doubt And The Agony,

The Anxiety And The Worry.

Ignoring The Imagination,

And Ignoring All Thought,

Discarding, The Future,

And Disowning The Past,

Staying, In This Very Moment,

Devoid Of All Imagination, Thought,

Getting Free From Future And Past,

Staying Happy, Cool And Content, 

Now, In This Very, Present Moment.

There Is No Other Way What-so-ever,

No Path Any In The Past And Future,

This Present Moment Is The Same, 

That is Verily The Pathless Land.

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